Integracja w 8 krokach

Organizujesz wyjazd integracyjny dla całej firmy. Będziecie bawić się, poznawać, integrować. Wszystko po to, by w efekcie lepiej się komunikować, pracować, czuć w organizacji.

Realizacja przedsięwzięcia nie jest łatwa. Trudno będzie wygospodarować czas - jeśli zrobisz to w ciągu tygodnia przez chwilę cała firma musi wstrzymać oddech, wszyscy przestaną pracować. Jeśli zrobisz w weekend - część ludzi nie zechce przyjść, bo to czas dla nich, dla rodziny. Być może problematyczny okaże się wybór miejsca, atrakcji czy firmy organizującej wydarzenie. Jest tyle opcji na rynku, a żadna nie zadowala wszystkich na raz. I na koniec - finanse. To będzie kosztowało, ale jesteście firmą, która inwestuje w ludzi, w relacje, klimat. Tak trzeba. I zrobiliście to, udało się. Wracacie z myślą, że wyjazd był ok. Ludziom się podobało. Było fajnie. Pytanie tylko: czy na pewno o to chodziło? Żeby było fajnie?

Czy koszty okazały się współmierne do efektów? Kto z kim się zintegrował? Czy nie były to osoby i tak już zintegrowane, które lubią się, wspólnie spędzają wolny czas? Czy taka impreza wystarczyła, aby naprawdę lepiej się poznać, by przełamać bariery w komunikacji, udrożnić pewne kanały współpracy w organizacji? Czy firma może zostać bez załogi? Czy klienci czekają cierpliwie i rozumieją, że to czas dla pracowników a nie dla nich? 

Jeśli chociaż raz odpowiedź brzmiała <nie>, może warto porzucić utarty schemat integracji ogólno-firmowej i wdrożyć program mniejszych kroków, integracji kierunkowej, która może być tańsza, bardziej precyzyjna i nie obciąży firmy w takim stopniu kosztem frustracji klienta, a może przynieść dodatkowe benefity.

 

Jak to zrobić?

1. Zbuduj grupy - podziel firmę na małe teamy wyjazdowe, maksymalnie 15-osobowe (a lepiej mniejsze 8-9 osobowe), w których chcesz usprawnić komunikację. Możesz to zrobić losowo, ale warto pokusić się o skomponowanie grup biorąc pod uwagę strukturę firmy, kierunek przepływu informacji, na ile osoby się znają, czy współpracują ze sobą, czy mogą współpracować w przyszłości? Zrób to tak, aby brak pewnych osób nie paraliżował realizacji bieżących projektów. To może okazać się dosyć trudny element pracy, ale mądrze przeprowadzony może przynieść ciekawe rezultaty.

2. Określ cele dla grup ze względu na ich skład - być może zwykła integracja to za mało, bo w grupie wyraźne są konflikty, które należy rozwiązać. Być może chcesz, aby w grupie pogłębić aspekt przywództwa. A może są inne problemy, które podczas wyjazdu mogą zostać przepracowane.

3. Zatrudnij jedną firmę - która zaplanuje cały program wyjazdów integracyjnych i je poprowadzi. Dobrze jeśli firma wyznaczy jednego prowadzącego (coacha/opiekuna) dla wszystkich firmowych grup - po projekcie będzie mógł dostarczyć całościowej informacji o podstawowych problemach komunikacyjnych w firmie oraz dostarczy rekomendacji na przyszłość.

4. Współpracuj z firmą w opracowaniu programu wyjazdów - dobrze opisz wyodrębnione grupy, ich skład, zainteresowania, potrzeby, charakter oraz przewidywane problemy. Wspólnie wypracujcie kilka opcjonalnych scenariuszy wyjazdu (miejsce + program), odrębnie opracujcie moduły dodatkowe - będące przypisane dla konkretnych grup - np. warsztaty z rozwiązywania konfliktów dla grup obciążonych tym problemem.

5. Program oprzyjcie nie na atrakcjach, ale na wartościach i potrzebach. Niech benefitem wyjazdu integracyjnego dla samych pracowników nie będzie jazda quadem, spływ tratwą czy zabawa w lesie ale odpoczynek, aktywność fizyczna, obcowanie z przyrodą, przeżycie przygody, poznanie innego człowieka. Atrakcje przejadają się i nudzą, a potrzeby pozostają. Elementy rozrywkowe, atrakcje niech będą drogą, sposobem do osiągnięcia wskazanych wartości. I warto tu o umiar i powrót do prostych, niewymuszonych form. Z punktu widzenia emocji nocna wyprawa na bagna będzie bardziej angażująca niż 15-minutowy przejazd amfibią, a koszty nieporównywalne. Staraj się więc osiągać wielkie cele, prostszym sposobem i mniejszym kosztem.

6. Zaangażuj członków grup w wyjazd. Najlepiej, aby to oni sami wspólnie wybrali jedną z przedstawionych opcji wyjazdu (czy wolą grę przygodowo- logiczną w terenie, czy rozbudowane warsztaty kreatywności). Mogą również wspólnie przygotować potrzebne do wyjazdu akcesoria. Staraj się komunikować wartości realizowane w trakcie wyjazdu. Zarażaj ideą.

7. Pozwól żyć wspomnieniom po powrocie - może za pomocą zdjęć, relacji w ramach wewnętrznego newslettera, może na firmowym profilu, może poprzez nieformalne spotkania po powrocie czy cokolwiek innego, co pozwoli na wzmocnienie budowanych podczas wyjazdu relacji.

8. Napisz do nas - poprowadzimy Cię przez cały proces.